سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریتا داو، ملک‌الشعرای سابق آمریکا، 100 هزار دلار جایزه گرفت


 

  • ریتا داو، ملک‌الشعرای سابق آمریکا، 100 هزار دلار جایزه گرفت

    ریتا داو، ملک‌الشعرای سابق ایالات متحده، جایزه 100هزار دلاری برای یک عمر دستاورد هنری آکادمی شعر امریکا را از آن خود کرد.


     
    داو که افتخارات گذشته‌اش شامل جایزه پولیتزر می‌شود، برای مهارت چشمگیر و مسلّم در هنر شعر به عنوان برنده امسال جایزه والاس استیونز شناخته شد. این جایزه در سال 1994 تاسیس شده است. دریافت‌کنندگان جوایز با اکثریت آرا از سوی هیئت رئیسه آکادمی انتخاب می‌شوند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به جان اشبری، یوسف کومانیاکا و ادرین ریچ اشاره کرد.
     
    این جایزه همراه با چندین جایزه دیگر از سوی آکادمی شاعران امریکا، روز پنج‌شنبه به برندگان اهدا شد.
     
    ریتا داو ده جلد کتاب شعر منتشر کرده ازجمله «توماس و بیولا» که جایزه پولیتزر برای شعر را برد، «در اتوبوس با رزا پارکز» که از سوی نیویورک‌تایمز به عنوان اثر برجسته سال انتخاب شد و در فهرست فینالیست‌های جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی جای گرفت؛ و مجموعه اشعار 1974-2004 که برای جایزه کتاب ملی در میان فینالیست‌ها بود. داو علاوه بر شعر، یک رمان، یک مجموعه داستان کوتاه و مقالات بیشماری منتشر کرده است. او از سال 1993 تا 1995 ملک‌الشعرای ایالات متحده بود و از 2005 تا 2011 به عنوان رئیس آکادمی شاعران امریکا خدمت کرد.
     
    از میان افتخارات بسیار او می‌توان به مدال ملی علوم انسانی و مدال ملی هنر اشاره کرد که به ترتیب توسط بیل کلینتون و باراک اوباما به او اهدا شد و او را تبدیل به تنها شاعری کرد که هر دوی این جوایز را دریافت کرده است. او عضو منتخب آکادمی امریکایی هنر و ادبیات و استاد انگلیسی دانشگاه ویرجینیاست.
     
    241241