سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توجه به رشته‌های مهارتی متناسب با اشتغال و نیاز جامعه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


 

  • توجه به رشته‌های مهارتی متناسب با اشتغال و نیاز جامعه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

    به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی عصر شنبه در افتتاح 34 طرح دانشگاهی کشور به صورت ویدئو کنفرانس در انزلی با اشاره به اینکه شاهد دستاوردهای بسیار خوب در حوزه دانشگاهی کشور بوده‌ایم، اظهار کرد: البته در برخی بخش‌های نیز طی دو گذشته خلاهایی نیز وجود داشته است.

    وی با بیان اینکه در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب تلاش‌های فراوانی برای توسعه و حفظ مقاطع دانشگاه‌های حرفه‌ای و مهارتی انجام شد، افزود: در بخش‌هایی از آموزش عالی در مقطع تحصیلات مهارتی از جمله دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تلاش شد که از این دانشگاه حمایت شود.

    وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاهی است که مجوز گسترش داشته و مجاز است رشته، مقطع و آموزشکده ایجاد کند، گفت: در سایر مراکز شاهد گسترش کمتری در این حوزه‌ها بوده‌ایم.

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم رشته‌های مهارتی را متناسب با اشتغال و نیاز جامعه راه اندازی کنیم، تصریح کرد: به روز کردن این رشته‌ها به گونه‌ای که در توسعه کشور بخش‌های صنعتی به هر میزان و تعداد که نیرو و مهارت نیاز دارند بتوانند از طریقه این دانشگاه‌ها تأمین کند در دستور کار قرار دارد به روز کردن این رشته‌ها به گونه‌ای که در توسعه کشور بخش‌های صنعتی به هر میزان و تعداد که نیرو و مهارت نیاز دارند بتوانند از طریقه این دانشگاه‌ها تأمین کند در دستور کار قرار دارد.

    غلامی با بیان اینکه باید نسل جوان را برای کسب مهارت و همچنین اشتغال مناسب ترغیب کنیم، گفت: باید از این ظرفیت بسیار خوب برای اشتغال زایی در جامعه به درستی استفاده شود.

    وی با اشاره به اینکه خوشبختانه مسئولان استان‌های مختلف کشور از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند، تصریح کرد: خیران نیز برای توسعه دانشگاه و تجهیز امکانات و زیر ساخت‌های این دانشگاه حمایت‌های خوبی کرده‌اند.

    به دنبال بهبود اعتبارات دانشگاه‌ها هستیم

    وزیر علوم با بیان اینکه امسال باید بتوانیم وضع اعتبارات دانشگاه را نسبت به سال‌های گذشته بهبود دهیم، بیان کرد: با وضع اعتبارات موجود نمی‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به نقطه ایده آل برسیم لذا نیازمند توجه و حمایت بیشتر و همچنین تخصیص اعتبارات مناسب برای تجهیز دانشگاه‌ها و رسیده به هدف شویم.

    وی با اشاره به اینکه در سطح کلان آموزش عالی نیز تلاشمان بر این است که دانشجویان در دوره تحصیلی مهارت کافی برای اشتغال در کنار تحصیل کسب کنند، ادامه داد: از سال 96 طرحی با عنوان مهارت افزایی دانشجویان شروع شده که طی دو سال گذشته بازخوردهای بسیار خوبی داشته است از سال 96 طرحی با عنوان مهارت افزایی دانشجویان شروع شده که طی دو سال گذشته بازخوردهای بسیار خوبی داشته است.

    غلامی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر دانشگاه‌ها به مهارت افزایی دانشجویان، افزود: یکی از دغدغه‌های ما آینده شغلی جوانان تحصیل کرده است که با توجه به سرمایه، وقت و انرژی که صرف می‌شود باید از آن برای توسعه جایگاه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره برداری شود

    وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده اساتید دانشگاه‌ها نیز توانمند و قوی باشند، تصریح کرد: در انتخاب اساتید، ارتقا و تغییر وضعیت آنها مد نظر قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های کشور از بهترین و توانمندترین اساتید برای مهارت افزایی بهره ببرند تا جامعه دانشگاهی در قبال انتظاراتی که از آنها می‌رود موفق عمل کنند.

    وزیر علوم با بیان اینکه در چند سال اخیر ارتباط با صنعت و انجام تحقیقات مرتبط با صنایع و واحدهای صنعتی و تولیدی با دانشگاه‌ها با رشد قابل توجهی داشته است، گفت: در آینده نیز شاهد گسترش ارتباط بین دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی خواهیم بود و قطعاً علاوه بر اینکه دانشگاه‌های کارآفرین را به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم با دانشجویان خوب و توانمند پیش می برد حتماً دانشگاه در خدمت جامعه را به عنوان دانشگاه نسل سوم نیز مد نظر قرار می‌دهیم.